http://www.studio2001.hu/telecom/

Amit tudni kell az ISDN-ről - ( )


Kérdések és válaszok az ISDN-ről

 
(c) studio2001, Dr. Tóth András & Csáki István, 1999.
 
 
right.gif Letölthető PDF formátumban Letöltés: ISDN
right.gif Információkérés
 
 

Mi az az ISDN?

 
Az ISDN egy új típusú telefon kapcsolat, az Integrált Szolgáltatású Digitális Hálózat (Integrated Services Digital Network) rövidítése. Legfőbb jellemzője, hogy egyazon csatlakozáson belül digitális jelek formájában (tehát lényegesen jobb minőségben) továbbíthatunk hangot, adatot, vagy akár képet is.
 
 

Milyen fajtái vannak az ISDN-nek?

 
Két alapvető fajtája van, ez az ISDN2-es és az ISDN30-as.
 
1., Az ISDN2 (Basic Rate Interface - BRI, alap csatlakozás)
Két szabványos 64 Kbit/sec sebességű alapcsatornát és egy 16 Kbit/sec sebességű jelzéscsatornát tartalmaz. Az ISDN2 alap csatlakozás használata esetén két beszédút (két telefon) kapcsolat létesíthető egyszerre akár 20 hívószám kiadásával. A két alapcsatorna egymástól függetlenül, illetve együttesen is alkalmazható. A jelzéscsatorna a kommunikáció vezérléséhez szükséges információkat továbbítja. Pl.: hívószám, tarifikációs információk.
 
 
2., Az ISDN30 (Primary Rate Interface - PRI, primer csatlakozás)
30 darab egyenként 64 Kbit/sec sebességű alapcsatlakozás és egy 64 Kbit/sec sebességű jelzéscsatornát tartalmaz. Az ISDN30 Primer csatlakozás esetén harminc kapcsolatra van lehetőség akár 300 db hívószám kiadásával.

Mi az a pont-pont és mi az a pont-multipont kapcsolat az ISDN2 alapcsatlakozásnál?

 
Ez a két alapvető típusa az ISDN2 csatlakozásnak. A pont-pont kapcsolatú ISDN2 vonal mindig telefon-alközpontba csatlakozik. A pont-multipont kapcsolat esetén közvetlenül ISDN berendezésekbe köthetők (ISDN telefon, ISDN fax, ISDN modem, ISDN alapú videó konferencia berendezés, ISDN router, stb.). Ezekből busz elrendezésben max. 8 db csatlakozhat egy ISDN végpontra.
 
 

Hogy néz ki fizikailag egy ISDN végpont?

 
Az ISDN2 és az ISDN30 kapcsolat a normál telefonhálózaton keresztül egy illetve két érpáron csatlakozik a telefon főközpontokra. A telefon társaság (T-Com vagy valamely más koncessziós társaság) az előfizető telephelyén egy ún. ISDN modemet telepít ezeknek a típusú a vonalaknak a végére, egy ISDN2 esetén egy nagyobb zsebrádió, ISDN30 esetén egy táskarádió nagyságú egység. Az ISDN2 pont-multipont és az ISDN30 csatlakozás esetén 220V-os csatlakozás szükséges, ezeket az előfizetőknek célszerű saját költségen szünetmentes tápegységgel ellátni (fogyasztásuk max. 5-10 Watt). Az ISDN modemek 4 eres vagy az ISDN30 esetén esetleg koaxális kábelen csatlakoznak a telefon-alközponthoz.
 
 

Mire használhatók az ISDN vonalak?

 
Az ISDN átvitel egy univerzális digitális átvitelt tesz lehetővé, ezért rendkívül sokoldalúan használhatók fel:

  

Milyen új szolgáltatások várhatók el egy ISDN telefon-alközponttól?

 

 

Használhatók-e hagyományos modemek ISDN telefonközpont esetén?

 
Az ISDN vonalak hagyományos modemes átvitelre is használhatók, sőt alközponti melléken csak akkor használhatók 33 Kbit/sec sebességnél jobb modemek teljes sebességen (pl. 56 Kbit/sec sebességű modemek) ha az alközpont ISDN vonalon csatlakozik a főközpont felé.
 
 

Hogyan lehet egy ISDN vonalnak sokszoros hívószáma?

 
Az ISDN vonalon az alközpont felé a következő képpen történik a hívás: a jelző D csatornán a főközpont üzenetet küld az alközpontnak, hogy hívás érkezik az egyik csatornán és közli hogy mi volt a fővonali hívószám utolsó 2-4 számjegye. Alközpont kikeresi, melyik mellékhez tartozik ez a hívás (általában a fővonali hívószám vége megegyezik a mellékszámmal) és megcsengeti azt. Ugyanekkor a hívó telefonszáma is megérkezik a D csatornán, az alközpont kiírja ezt a számot a rendszertelefon kijelzőjére.
 
 

Lehet-e ISDN vonalakat sorozatszámmá rendezni?

 
Lehet, sőt kell. A legtöbb közepes méretű cégnek egy ISDN2 vonal kevés viszont egy ISDN30 sok. Ekkor több ISDN2 vonalat kell venni, és ezeket sorozatszámmá kell rendeztetni. Így például ha három ISDN2 vonalunk van és mindegyikhez 10-10 számot rendeltünk, akkor is be tud jönni egy olyan hívás, ami az első számmezejébe esik, ha az első vonal mindkét csatornája foglalt. Ez nagyon praktikus. Ritkán említett funkció, de az ISDN számmező minden száma sorozatszám, azaz ha egy hívószámon történő hívást átadunk egy másik mellékre, hiába beszélnek rajta, ettől még ez a hívószám ismét hívható a városból és nem lesz foglalt. Korszerű alközpontok képesek rendszerkészüléken egyszerre több hívást is fogadni, ugyan arról a városi hívószámról - ekkor akár felváltva is lehet beszélgetni a két hívóval. Nagyon előnyösen kihasználható ez a funkció, hogy azonos feladatot ellátó mellékcsoportoknak (azonos feladatú ügyintézők ügynökök stb.), közös hívószám adható és párhuzamosan sok azonos számmal indított hívás kezelhető.
 
 

Mekkora számmezőt kérjünk ISDN vonalunkhoz?

 
Mindenképpen akkorát, hogy beleférjen az összes mellékünk. Az hogy hány mellékhez, hány fővonal kell az erősen függ a cég tevékenységétől. 100 mellékre szálloda esetén tökéletesen elég 3-4 ISDN2, de külkereskedő, vagy ügynök cég esetén célszerű ennyi mellékre ISDN30 vonalat venni. Ha lehet, gondoljunk a jövőre is, amennyiben várhatóan nőni fog a cég, foglaltassunk le a jelenleg használni kívánt számmezőnk utáni kiválasztott részt is, ez általában szerény díjazásért megtehető.
 
 

Hogyan kapcsolhatók ISDN berendezések egy ISDN telefon-alközpontra?

 
A legtöbb ISDN telefon-alközponton az ISDN2 portja mellékként is használható. Ez általában pusztán programozással beállítható. Nem kell ezért külön további ISDN vonalat venni az ISDN modemek, routerek stb. számára, hanem használhatják a cég közös, telefonálásra is használt ISDN vonalait is. Természetesen az ISDN számmezőből számukra is hozzárendelhetünk saját fővonali számokat.
 
 

Mennyiben gazdaságos az ISDN vonalak használata?

 
A gazdasági előny több részből tevődik össze:
Őszintén meg kell mondani, hogy az ISDN vonalak elsősorban szolgáltatásban és minőségben jelentenek többletet, ár megtakarítás messze elmarad a korszerű telefon-alközpontok "Legkisebb költségű útvonal kiválasztás" nevű korszerű szolgáltatása és a GSM szolgáltatók felé menő csatolás egyidejű felhasználásával. Ezzel a havi telefonköltség ugyanis 20-40%-al is csökkenthető. Erről részletesebben a Kérdések és válaszok a telefon költség-megtakarítás lehetőségeiről című tájékoztatónkban olvashat.
 
 

Milyen biztonsági intézkedések szükségesek az előfizető részéről az ISDN vonalak működtetéséhez?

 
A hagyományos telefonvonalon egy hagyományos telefonnal akkor is lehet telefonálni, ha áramszünet van. ISDN vonalak esetében azonban az ISDN vonal modem és a telefon-alközpont szünetmentes tápegységet igényel, ezt az előfizetőnek kell biztosítania. ISDN vonal sérülékenyebb, ha ráhallgatnak a vonalra, megszakadnak a beszélgetések, ezért a tápfejet (rendezőszekrényt) védeni kell, az ISDN vonalakat fel kell jelölni. Viszont tapasztalataink szerint az ISDN vonalak jobban bírják a kábelek beázását. Mivel az ISDN vonalak üzembiztonsága sokkal fontosabb a hagyományos vonalaknál, ezért a szolgáltató általában külön hibaelhárító csoportot üzemeltet, akik sokkal gyorsabban reagálnak a bejelentett hibákra. A vonal állapotot rendszeresen automatikusan is ellenőrzik.
 
 
Ha további kérdések merülnek fel Önökben, vagy ha további információkra lenne szükségük, keressék meg kollegánkat!
 
  
studio2001 Üzleti Kommunikációs Rendszerház
 
Gotsik Ferenc
 
1148 Budapest, Bánki Donát u. 16.
 
Tel/Fax: 470-2040, 470-2041.
 
E-mail: info@studio2001.hu